Nachtfotografie: zes tips voor prachtige foto’s in het donker

Train je skills tijdens het laatste weekend van het Amsterdam Light Festival

16 JANUARI 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
Fotograferen is altijd leuk, maar niet altijd even makkelijk. Een van de grootste uitdagingen van digitale fotografie is het schieten van foto’s in het donker. Is het niet ontzettend frustrerend wanneer een foto in potentie geweldig kan zijn, maar de lichtomstandigheden roet in het eten gooien?

We willen allemaal verbluffende foto’s maken en ze delen op onze blog, Facebook of natuurlijk Instagram, maar wat doe je wanneer er weinig licht is en je wilt een foto maken? Daarom geeft Daan Vazquez, trainer bij Nikon Nederland, je een aantal simpele tips over nachtfotografie die je meteen kan toepassen tijdens het laatste weekend van het Amsterdam Light Festival. Want gelukkig zijn er, wanneer je jouw camera beter leert kennen, verschillende opties die helpen om nog mooiere foto’s in het donker te maken. Het is verbazingwekkend wat de camera wel kan zien wat jezelf niet ziet in het donker. Oefening baart kunst, maar er is zeker geen reden om bang te zijn in het donker!

1. Gebruik een statief

Omdat je te maken krijgt met lange sluitertijden heb je een stevig statief nodig om een scherpe foto te kunnen maken of moet je je camera laten rusten op een muurtje of ergens anders op zetten.

2. Gebruik de timerfunctie of een afstandsbediening

Om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk de camera beweegt op het moment dat je de ontspanknop indrukt, gebruik je de timerfunctie van je camera of een afstandsbediening zoals de ML-L3.

3. Stel handmatig scherp

Scherpstellen bij weinig licht is soms lastig in de Auto Focus stand, aangezien de camera lastig contrast kan vinden. Gebruik daarom de LiveView optie op de camera, zoom in op het onderwerp dat je scherp wilt hebben, zet je objectief op MF (Manual Focus) en stel handmatig scherp. Je kunt nu ontspannen zonder dat de camera opnieuw probeert te focussen.

4. Diafragma instellingen

Kies de diafragma voorkeuze stand, bij Nikon is dit de A stand (Op de PSAM keuzeknop), dan zoekt je camera hierbij de juiste sluitertijd. Een instelling van F8 of hoger is een mooi uitgangspunt voor een goede scherpe foto.

5. Gebruik een lage ISO waarde

Een ISO waarde van ISO 200 of lager is een mooi uitgangspunt voor een mooie ruisvrije foto. Schrik niet als de foto een aantal seconden belicht wordt, dit kan soms tot maximaal 30 seconden duren, dus wees geduldig.

6. Experimenteer met verschillende instellingen

Soms ontkom je er niet aan om juist andere instellingen te gebruiken omdat het onderwerp beweegt of de mooi gekleurde lichtjes wit worden op de foto. In dat geval gebruik je een hoge ISO zodat de sluitertijd flink verkort wordt. Experimenteer met verschillende instellingen!

Nikon Spots

Sta je bij een lichtsculptuur en kom je er alsnog niet uit? Als trotse sponsor van het Amsterdam Light Festival heeft Nikon Nederland speciaal voor dit evenement de “Water Colors” toegevoegd aan de Nikon Spots app. Hierin geven Nikon professionals tips over standpunt, compositie en camera-instellingen bij ieder object waarmee je als bezoeker van het festival het maximale uit je camera kunt halen. Tijdens het Amsterdam Light Festival is de historische binnenstad van Amsterdam ruim vijftig dagen het sfeervolle decor van de derde editie van dit winterse lichtfeest.

Lees hier alles over de samenwerking tussen Nikon en het Amsterdam Light Festival en de Nikon Spots app.

Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Nikon Nederland

Nikon Nederland, Branch Office van Nikon GmbH, is operationeel sinds 1 augustus 2006 en gevestigd in Amsterdam.